Grimen Hunt 2012

Rekordtidlig Hjortejakt

( med VHF - batterier som hovedtema)
Se nøye på bildet under, dette er utrustning i tillegg til en VHF-radio. Selve radioen med batteri ligger skjult i jakken.



Bare for å ha det sagt, det at jakten starter 10 dager tidligere enn nokken sinne i moderne tid, betyr ikke at det er lett å finne dyrene på sin hjemmebane i tett skog. Det er godt at vi kan felle alle typer dyr nå i starten.
Lørdag 1. september: Flott vær, ca. 10 grader, svak vin fra sør øst, overskyet og ingen eller lite nedbør. 
River hos meg 0600, Bukkis til PIG samme tid. Meg og River 20 min. forsinket, men dette er i følge PIG sin innebygde klokke.
Det skal i første omgang skytes 11 dyr i jaktlag nr. 1 som vi tilhører. 2 voksne bukker, 1 spissbukk, 5 koller og 3 kalver. Ekstra dyr kan utdeles når kvoten er felt.
I første omgang får Nedre Brattland (oss) 3 dyr, 2 dyr i vårt jaktlag holdes igjen.

Det er godt at vi får en prestart på jakten i år, for det trengs med tanke på utstyr: Først er det River som etter hele 3 timer i skogen sier at Batteriet i radioen er tomt for strøm! Og når PIG endelig er på gli igjen etter hjortelunchen og uttrykker det samme når han skal varsle oss om et ungdyr han har tatt ut med en død radio, ja da er grensen nådd. Skjerpings Hunters!
Er det noen som trenger nye batterier før neste helg?  
I så fall må vi få fingeren ut.

Dette er Classic Gryten

Bukkis inn nede ved vannet, PIG ytterst på kanten mot vest, på nystien til Bukkis. River oppå kanten og jeg innenfor mot øst. Jeg ser litt spor midt i terrenget og ved "kolleplassen". Vi poster, intet skjer og en time senere er Bukkis på varden. Vi følger på. PIG ser ferske spor og enser dyr på vei oppover uten at noen får kontakt.
River følger Bukkis og PIG krysser over mot meg. Vi skal poste mens River og Bukkis får æren av å gå Gryten og lien oppover mot oss. PIG poster lengst i sør ved slukten mot toppen, jeg ved gamle gapahauk. 
10 minutter før Bukkis er ved PIG høre jeg knepping i skogen nedenfor. Kan det være dyr som kommer, River er vel et stykke unna fremdeles? Jeg finner sikringen og gjør meg klar.  10 nye minutter går uten at dyr viser seg. 
River krysser fint under meg, og der kommer den oransje capsen hans til syne i einebuskene.
Ingen hjorter hjemme i dag.
Lunch. Bertil. Hjortesteik.



Nye duppedingser kommer fram.
Bukkis hater duppedingser!
Her er 2 stk, en i hånden og en midt under capsen.




Bukkis raper og går hjem.
Konfirmasjon.




Vi pakker sammen og PIG slipper seg ned i øst mot flaten, når han er nede på første myren er faxing det eneste han tenker på, eg må inn i buskene fortest mulig - tenker han. Slik at ingen ser meg. Og der skjer det! Han tar ut et ungdyr som stikker oppover mot meg og River. Og her kommer den forbaskede VHF-radioen inn i bildet igjen. Uten batteri fungerer ikke VHF-radioer! Og i dette tilfellet kan dyret stikke opp og sørover rett bak meg og River uten at våre VHF-radioer får inn viktige signnaler som skulle ha beveget seg gjennom luften mot våres antenner og blitt omgjort til forståelige ord i ørepluggene våres.
Der gikk den muligheten i vasken!
Og det på grunn av et batteri som knapt har hvert i bruk!
Dette virker jo lovende for SandeHunt.
Vel, vel, vi har hatt det kjekt noe timer i hjorteskogen og fått satt et viktig tema:
VHF-Batterier.
Det har blitt skutt dyr i Erdalen, uten at vi vet hvor mange. 4 skudd er løsnet vest for Grimenvannet.




Status første dag: 4 mann X 4 timer jakt. 1 dyr sett - ukjent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.